torsdag 21 juni 2012

Semester


Var på jobbet sista dagen för den här terminen igår, så nu sitter jag här alldeles ledig och käkar långfrukost på golvet vid min lilla franska balkong. Egentligen är jag lite skeptisk till vårt arbetstidsavtal, jag hade mycket hellre slutat fem i stället för sju under terminerna, mot att jobba några extra veckor i juni och kanske något lov, men just nu känns det såklart jätteskönt med ledig tid. Terminen avslutades med en resa till Århus med orkestern jag är med och leder. Fyra riktigt lyckade dagar med boende på varndrarhem i bokskog, uppskattade konserter, museibesök och mycket "hygge". För mig var det en riktig höjdare att besöka Aros konstmuseum tillsammans med ungdomarna. Eftersom det var jag som planerat att vi skulle gå dit var jag lite nervös för hur det skulle falla ut, modern konst och tonåringar. Det gick hur bra som helst, så himla spännande att uppleva videokonst och installationer med eleverna, som har en ett helt annat perspektiv än vad jag har och lägger märke till helt andra saker i konsten. Jag hörde kommentarer som "kan vi gå ett varv till", "vi kan inte stanna så länge i varje rum, jag vill hinna se allt", och "vi kanske kan åka hit nästa år med mamma också". Aros är ett av de häftigaste museerna jag någonsin besökt. Coolast var regnbågen högst upp på huset, där man går runt och ser hela staden i regnbågens alla färger.




Vi hann också med två konserter. En på ett torg mitt i stan, där molnen precis sprack upp lagom tills vi skulle börja spela, så det var gott om folk på caféerna och parkbänkarna runtom. På måndagen spelade vi på en Rudolf Steiner-skola. Det blev stor succé, vår söta trummis fick skriva autografer och vi fick spela extranummer under stort jubel. Jag fick passa på att öva mina danska ordentligt när jag stod och pratade med ett gäng elever efter konserten. De försökte lära oss svenskar att säga "Fem flade flödeboller på et fladt flödebollefad" under mycket fniss. Så här bra lät Pirates of the carribean:



Skönt att jag fortfarande har kvar förmågan att sova länge, sov till tolv dagen efter att vi kom hem. Förbättringspotential till nästa resa är helt klart att ha med fler föräldrar som löser av oss lärare ibland så man kan få lite fritid. Dagarna blir väldigt intensiva. Men jag är helt klart sugen på att resa med alla dessa fina ungdomar snart igen!

Nu återstår bara att ställa om kroppen och sinnet på ledighet, det brukar ta lite tid för mig. Snart väntar yogakurs, provence, fjällen och annat mysigt!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar