torsdag 14 juni 2012

Leve paddan!

Jag vill dela med mig av en liten summering av min första termin med min jobb-ipad.  Jag är en person som har extremt svårt att hålla reda på saker, jag tappar nycklar, slarvar bort lappar och glömmer att ta med mig saker dit jag ska. Det här är inte bara lite småjobbigt, utan det är verkligen ett stort stressmoment för mig, att hela tiden glömma bort att ta med viktiga saker, att lägga nyklar på fel ställen, att hålla ordning bland mina papper och jobbprylar. Att jag varje vecka undervisar som musiklärare på fem olika ställen gör inte saken bättre. Tidigare har det varit ett ständigt planerande, vart ska jag i morgon, vad behöver jag ha med mig, listor på tisdagseleverna, vilka noter jag behöver till dem, vilka cd-skivor, vilka instrument, anteckningsboken med lektionsplaneringen, kalendern, jäklar jag glömde packa ner titanic som Clara så himla gärna vill spela, vi tar den på gehör, nya rör till saxofonen på skola två, torktrasa till eleven på skola tre, planeringen på vad som ska spelas på konserten till skola ett. Och allt detta strax innan jag åker hem varje kväll trött i huvudet efter en hel dags arbete. 


I vintras fick jag en egen jobbipad, och det har underlättat min vardag så mycket. Kalendern finns i paddan (synkat med telefon och dator) alla lektionsanteckningar och annat kom ihåg finns i evernote (också synkat), alla mina låtar, musik och bakgrunder jag använder finns där, så jag slipper glömma att ta med just den och den cd-skivan. Jag kan dessutom spela upp dem i valfritt tempo mha amazing slowdowner. Vi spelar lätt och snabbt in det vi gjort utan att jag behöver komma ihåg att kånka med mig inspelningsutrustning. Vi gör bakgrunder i garageband. Jag har kontakt med elever och föräldrar via mejlen och kan direkt mejla ljudfiler och små inspelningar vi gjort på paddan, och jag slipper ha i minnet att skicka det där mejlet lite senare när eleverna slutat. Alla världens låtar finns på youtube och spotify, behöver inte komma ihåg att kolla upp och ta med. Nästa steg i höst är att scanna in alla noter, så jag alltid har tillgång till allt det materialet också. Riktigt allt finns ju förstås inte i paddan, svårt att trycka in saxofonen eller lunchlådan tillexempel, men det har verkligen underlättat otroligt mycket och gjort mig till en bättre lärare. Leve paddan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar