måndag 13 augusti 2012

Datorn underlättar min vardag

På onsdag ska jag berätta för mina kollegor hur jag använder datorn i undervisningen. Jag kommer att dela med mig av det här:
För lektionsplaneringar, föreläsningsanteckningar,  och små kom ihåg. Bilder, ljud anteckningar.

  • Imovie
För att snabbt och lätt göra filmer och inspelningar med eleverna.
Här finns en instruktionsfilm för iMovie i youtube.

Mitt utökade lärarrum.

Andra små tips ( som säkert många av er gör)
  • Mejllista till elever/föräldrar
  • Spela in, gärna direkt på elevens mobil. Perfekt för gehörslåtar etc.
  • Facebookgrupper
  • youtube, spotify. Vi lyssnar en kortis på i stort sett varje lektion. 
  • All musik i paddan
  • Google it!
  • Ta en bild. På anteckningar på tavlan, eller något i en bok.
  • Filma en snutt av lektionen.
  • Kalender
Kommande projekt:
  • Skanna in alla noter i paddan
  • Amazing slowdowner
  • Websida med mina vanligaste gehörslåtar och svar på vanligaste frågorna
  • Fler appar för eleverna.
  • Garageband.
Om jag hade pengar...
  • Egen liten projektor för filmer etc.
  • Fler paddor, en till varje elev i mindre grupper
  • "Grej" för att koppla vanliga mickar till paddan. 
  • Fler appar
  • Synkade kalendrar, ex via en googlekalender





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar