torsdag 3 november 2011

Lärarlegitimation

Lärarnas tidning har idag ett reportage från Karlskoga med anledning av oklarheterna kring musiklärare och lärarlegitimationen. Eller oklarhet, förvirringen verkar snarare total kring vad som gäller och ingen som utformat regelverket kring legitimationen verkar ha tänkt på oss lärare i Musik- och Kulturskolan. Fram tills nu hade jag förstått det som att vi kan bli legitimerade, men nu verkar det som att vi måste ha erfarenhet från grund- eller gymnasieskola för att få legitimationen.

Jag tror att det rätta vägen för oss på musik- och kulturskolorna är att kämpa för att vi också blir en skolform, så att vi inte blir ett b-lag precis som artikeln antyder. Jag är är anställd av en kulturskola där men har mitt arbete förlagt till en grundskola där jag har rytmik för barn i skolår ett och två. Jag tycker det här är en fantastisk lösning, eftersom jag kan tillhöra ett arbetslag på Kulturskolan där jag får stöd och kan utbyta idéer och erfarenheter med andra som arbetar med samma sak. Jag hade inte tackat ja till det jobbet om jag hade blivit anställd direkt på den skolan, det hade varit för ensamt. Hoppas inte att den här formen av anställningar kommer att motverkas från ett eller annat håll, och hoppas verkligen att vi kan bli legitimerade även om Kulturskolan står för anställningen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar