fredag 4 november 2011

KDs nya(?) skolpolitik

Idag kan man läsa på DN debatt om KDs nya skolpolitik. Till en början finns det faktiskt ganska mycket jag håller med om. Man menar att skolan ska ha ett uppdrag när det gäller barn och ungdomars värderingar, inte bara när det gäller att nå upp till kunskapsmålen. Skolans mål kan inte bara vara att skapa individer som är anställningsbara på arbetsmarknaden, utan skolan ska bidra till att vi blir fungerande kloka individer som kan föra samhällsutvecklingen framåt. På mina lektioner i rytmik är det ett lika stort mål för mig att eleverna ska våga synas och ta plats, att lära sig samarbeta med varandra, och att lära sig att allas röst är lika mycket värd, som att de lär sig gå i puls eller göra rätt steg, så jag hoppas och tror att det jag gör kan bidra med en liten skärva till detta. Gemenskap och samarbete är fina ord som inte bara ska stanna vid just fina ord utan genomsyra skolverksamheten. So far är vi helt överens alltså. Jag menar också att dessa frågor behöver ta större plats i skolan än vad de gör idag.

Men sen kommer vi till lösningarna. Hur skapar vi en bättre och modernare skola? Då är lösningen enligt KD mer auktoritet till lärarna och befogenheter att beslagta mobilerna (vilket de redan kan). Jag är så jävla trött på det här med mobilerna! Kan vi inte använda dem i undervisningen i stället, och lära barnen telefonvett, som att ha dem på ljudlös i vissa lägen, och inte använda dem vid fel tillfällen. Sen vill man i den här "nya" skolpolitiken tillbaka till betyg i ordning och uppförande. Det är så dumt så jag vet inte hur jag ska kommentera det. Inte ett ord om ökade resurser till skolan. Inte ett ord om att förbättra för lärarna och därmed öka statusen i yrket så att vi får mer kompetens i verksamheten. Inte ett ord om att minska storleken på klasserna. Man verkar inte ha satt sin fot i skolan eller träffat en enda lärare om man tror på det här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar