lördag 4 februari 2012

Just nu på rytmiken

Jag vill tipsa om material som jag använder just nu. Eftersom Sveriges elever tydligen halkar efter i matte och det mattesatsas här och där vill jag lägga mitt strå till stacken. Jag tror nämligen att om man har svårt för något så måste man göra på ett annat sätt, inte bara mer av samma sak. Om eleverna inte presterar när det sitter i bänkarna och räknar, kanske de inte ska sitta i bänkarna och räkna ännu mer, utan det kanske måste till något helt annat. Därför har jag haft ett litet matte-tema på rytmiklektionerna under de senaste veckorna. Bitten Löfgren och Andreas Löfgren arbetar med ämnet mattemusik på Ringsbergsskolan i Växjö och de har gjort en hel bok med multiplikationslåtar, kvadratlåtar och cirkelsånger.  Här finnns den att beställa. Jag har tillverkat en tallinje i tjusiga färger som vi skuttar runt kring, vi bär på varsitt tal, vi ställer oss i ordning och oordning och sjunger om siffrorna. Eleverna tycker det är jättekul och de som har svårt för matte kanske får en och annan aha-upplevelse.

Mina tvåor kommer att vara med i en stor föreställning tillsammans med andra tvåor på andra skolor där de får sjunga med ett storband. Vi använder materialet DoReMi Safari, riktigt svängiga låtar om djuren på savannen. En del texter är lite långa och krångliga att sjunga, men låtarna är också utmärkta att använda till att dansa till, göra följa John till, gå i rummet till, eller vad man nu vill göra. Här finns cdn att beställa. Det finns också en bok med alla texter och en berättelse om djuren i låtarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar