fredag 3 februari 2012

Snö och utegympa

Igår och idag har snön vräkt ner i Stockholm, och det har varit riktigt kallt, minus 16 som mest när jag åkte igår morse. Men väldigt vackert, speciellt när man kommer över broarna ut mot Värmdö och öarna breder ut sig. Inte lika kul att jag trots att jag tagit i lite med tiden kom för sent till lektionen i morse, och barnen stod stelfrusna och väntade utanför eftersom fritidspedagogen jag arbetar med också var försenad. Väl framme dröjde det sen tio minuter till innan vi lyckades komma in i salen eftersom jag inte är betrodd med en nyckel, men när vi kom in blev det i alla fall en fin halv lektion med mycket hopp och skutt i valstakt och tvåtakt.

Efter rytmiken har eleverna alltid idrott, och idag var det annonserat utegympa. Jag skojade om snöbrottning och barnen hoppades på pulkaåkning. I vanliga fall är man ju inne under vinterhalvåret men jag gillar de här sköna undantagen. Jag gillar att skolan kan uppmärksamma det som händer utanför dess gränser, oavsett om det är ett snöfall, en samhällsomvälvande arabvår eller att en elev upplevt något kanske på en resa. Att man som lärare tar chansen och ta in det i undervisningen, är beredd att anpassa sig efter omständigheterna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar