onsdag 19 september 2012

Att vara ledare

Igår och idag har jag varit kursledare på en ombudskurs för lärarförbundet. Tillsammans med min kollega Lena har jag berättat, diskuterat förklarat och förhoppningsvis inspirerat om allt från lagar och avtal till internationellt engagemang via förhandlingstekniker och marknadsföring. Ombuden har varit intresserade, ställt kniviga frågor och ville med rätta få ut mycket av två heldagar borta från jobbet. En uppgift där jag varit i fokus, med många bollar i luften, hänsyn som ska tas, fakta ska bli rätt, deltagarna ska bli nöjda.

Ändå är jag inte tillnärmelsevis så trött nu som jag är efter en dag i skolan när jag haft mina rytmiklektioner och ett par instrumentalelever på det. Att jobba i skolan är väldigt krävande, om någon nu inte förstått det. Idag har jag kunnat koncentrera mig på att berätta om det jag ska, när jag har mina lektioner i skolan är det långt fler parametrar att hålla reda på för det händer så mycket med upp till 27 barn i samma rum. Dessutom tycker jag att miljön i de korta pauser och raster man har i skolan ofta svåra att koppla av i för ljudnivån är hög, på väg till arbetsrummet är det intryck, möten, barn som bråkar och i lunchrummet pratas det alltid mycket jobb. Antalet stimuli att försöka koppla bort från är totalt sett väldigt många.

När jag väl får de där 27 eleverna att lyssna och titta hänfört på mig, och jag ser att de är intresserade och har förstått poängen, då är mitt jobb helt fantastiskt, men det kräver en mängd kunskap och talang för att lyckas med det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar